Klany
Zmodyfikowany: 100 dni temu przez Morry Myio (604,563)


Wady i zalety członkostwa w klanie

Mam nadzieję, że z pomocą tego poradnika poznasz odpowiedź na pytanie "Czy potrzebuję klanu?". Zostaną tu przedstawione zarówno zalety jak i wady gry jako samotny wilk, członek klanu czy nawet jego założyciel. Zaczynajmy!


Członek klanu


Korzyści:
-Wspólna gra z innymi ludźmi,
-Zawarcie nowych przyjaźni,
-Możliwość rozmów na czacie klanowym (widocznym tylko dla jego członków),
-Różnorakie wsparcie ze strony klanowiczy,
-Ułatwione poszukiwanie towarzyszy do pokonania elity II (Questy),
-Klanowicze zawołają Cię gdy znajdą herosa,
-Zorganizowane wypady na tytanów,
-Kolega z klanu może obronić Cię przed dedaczami,
-Bonus do expa z mobów i questów,
-Bonusy do leczenia, dodatkowe użycia broni przeklętej i możliwość kupna błogosławieństw,
-Dostęp do depozytu klanowego,
-Możliwość noszenia stroju klanowego,
-Dostęp do wynajmowanego przez klan pokoju,
-Dostęp do dodatku i strony klanowej jeżeli klan je posiada.

Wady:
-Rozmowy na czacie mogą odciągnąć Cię od expienia, przez co nie będziesz tak szybko awansował,
-Wojny między klanami mogą utrudniać Ci rozgrywkę poprzez dedanie,
-Nieprzyjemności w przypadku wyrzucenia z klanu,
-Możesz zostać oszukany przez klan ze złą renomą.

Zachowanie, które będzie od Ciebie oczekiwane:
-Nie żebranie na czacie klanowym,
-Częste rozmowy z innymi członkami,
-Pomoc pozostałym członkom,
-Nie wymuszanie pozycji w klanie,
-Lojalność wobec klanu,
-Inicjowanie wspólnych działań. Np. wołanie na znalezionych herosów,
-Dbanie o dobre imię klanu,
-Przestrzeganie regulaminu klanu.

Samotna gra


Korzyści:
-Długie rozmowy nie przerywają ci expienia,
-Nie dotyczą Cię wojny klanowe i konflikty między nimi,
-Możesz grać spokojnie we własnym tempie,
-Nie ogranicza Cię regulamin żadnego klanu.

Wady:
-Trudności ze znalezieniem towarzysza do wykonania questów,
-Mniej znajomych,
-Nie należąc do klanu, nie ma kto zapraszać Cię na herosów i tytanów,
-Jeżeli nie masz znajomych z odpowiednim lvl to jesteś bezradny wobec dedaczy,
-Nie zyskujesz profitów klanowych takich jak bonus do expa czy depozyt,
-Nie dostajesz takich bonusów płynących z poziomu klanu jak np. błogosławieństwa.

Założenie własnego klanu


Dobra rada: Zanim zdecydujesz się na założenie własnego klanu, spróbuj wcześniej do jakiegoś dołączyć. Nauczy Cię to jak działa klan, czego oczekują jego członkowie, a co powinien zapewnić mistrz klanu. Z doświadczeniem zdobytym podczas takiej lekcji możesz być pewny, że klan, który założysz odniesie większy sukces!

Korzyści:
-Otrzymujesz wszystkie profity wynikające ze zwykłego członkostwa w klanie,
-Poszerzanie własnych umiejętności zarządzania grupą ludzi, która może zaowocować i poza grą,
-Możesz zająć się sprawami dyplomatycznymi. Od Ciebie będą zależeć stosunki między różnymi klanami,
-Ustalasz zasady, którymi kierować będą się wszyscy członkowie,
-Jesteś szanowany przez członków Twojego klanu i liczą się z Twoim zdaniem.

Wady:
-Sprawy klanowe zabiorą Ci dużo czasu,
-Jesteś zmuszony rozwiązywać problemy Twoich klanowiczy,
-Musisz zadbać o dobre imię Twojego klanu i jego stosunki z innymi gildiami,
-Część wad wynikających z członkostwa dotyczy również i założyciela.





Zarządzanie własnym klanem

W tym poradniku otrzymasz kilka przydatnych rad, które pomogą odnieść sukces założonemu przez Ciebie klanowi. Na wstępie zaznaczę, że doświadczenie zdobyte w klanach, których byłeś członkiem jest bardzo ważne i przełoży się na jakość Twojego klanu.


Temat przewodni


Zacznijmy od doboru odpowiedniej nazwy klanu. Pamiętaj, że nazwa nie może zwierać nieodpowiednich treści! Warto aby nawiązywała do historii klanu, nazw rang czy outfitu klanowego. Pomoże to w stworzeniu odpowiedniego klimatu, a to z kolei uczyni Twój klan unikalnym i jedynym w swoim rodzaju.
Jeżeli nie masz pomysłu na nazwę klanu to zwróć się o pomoc w tym temacie.

Zastanów się na czym będzie skupiał się Twój klan. Zależeć wam będzie na najwyższym miejscu w rankingu? Może wolicie skupić się na zajęciu konkretnej elity? A może po prostu chcecie tylko móc czasem porozmawiać i razem się bawić?

Zanim zaczniesz rekrutować do swojej gildii, zadbaj o wcześniej wspomniane nazwy rang, wymyśl historię i ułóż regulamin. Bardzo ważne będzie logo i strona oficjalna - jest to wizytówka Twojej grupy! Jak Cię widzą, tak cię piszą! Jeżeli nie masz odpowiednich umiejętności graficznych to uzupełnij tą stronę zwykłym tekstem np. poprzez zamieszczenie informacji o rekrutacji i historii klanu. Profesjonalną grafiką zajmie się grafik, którego w przyszłości rekrutujesz. Możesz również poprosić o pomoc w tym temacie.

Podział obowiązków


Praca mistrza klanu to ciężki kawałek chleba! Warto więc oddać część obowiązków zaufanym członkom! Dzięki przyznawaniu graczom rang, jesteśmy w stanie wynagrodzić ich za działanie na rzecz grupy. Warto stworzyć rangę dla grafika, skarbnika, dyplomaty i Twojego zastępcy! Pamiętaj by wybierać na te stanowiska wyłącznie zaufanych graczy. Niewłaściwa osoba na stanowisku skarbnika może okraść Cię doszczętnie i uciec z klanu!
Ponadto warto wynagrodzić wyższą rangą niektórych członków za staż, aktywność i czynny udział w wojnach.

Rządy twardej ręki


Ustanowienie odpowiedniego regulaminu jest kluczową sprawą. Masz w tej kwestii całkowitą dowolność. Do Twoich zadań będzie należeć egzekwowanie przestrzegania go przez członków klanu. Łamanie jego punktów oraz regulaminu gry, powinna być przez Ciebie odpowiednio karane. Proponuję poniższy system:

1. Upomnienie
2. Grzywna
3. Utrata rangi w klanie
4. Wyrzucenie z klanu

Powinieneś zacząć od najłagodniejszego wymiaru kar, przechodząc stopniowo do kolejnych w razie dalszego łamania regulaminu. Ostatecznie należy delikwenta wyrzucić - Twój klan na pewno nie potrzebuje takich osób. To samo tyczy się osób nieaktywnych, które skończyły swoją przygodę z Margonem.

Bardzo ważna sprawa: Wszyscy klanowicze są równi! Nie możesz przymykać oka na występki osób z dużym stażem, wysoką rangą lub po prostu Twoich znajomych. W przeciwnym razie zdadzą sobie sprawę ze swojej nietykalności i zaczną nagminnie łamać regulamin.

Dyplomacja


Dyplomacja i stosunki z innymi klanami potrafią mocno wpłynąć na rozgrywkę. Z racji tego, decyzje powinien podejmować wyłącznie założyciel i mianowany przez niego dyplomata.

Sojusz może znacznie ułatwić grę. Sprzymierzeńcy nie będą dedać Twoich klanowiczy, walka o elite zamieni się we wspólne jej bicie, a może nawet nadarzy się zaproszenie do grupy na tytana! Jeżeli wypowiesz wojnę jakiemuś klanowi, Twój sojusznik prawdopodobnie wesprze Cię w walce.
Sojusz ma wiele plusów, jednak pamiętaj, że i Ty musisz je zapewnić drugiej stronie!

Wojna nie jest najmilszym co może spotkać Twój klan. Mimo wszystko czasem rozwiązuje ona pewne problemy, takie jak np. znieważanie Twojego klanu czy dedanie jego członków w niehonorowych walkach. Pamiętaj tylko, że podczas konfliktu rozpocznie się polowanie na członków Twojego klanu!
Wojna potrafi uprzykrzyć grę, więc licz się z tym, że niektórzy mogą odejść z klanu!


Wspólne wypady i rozrywka


Gdy zbierzesz już zgraną drużynę to czas zająć się zapewnieniem odpowiedniej rozrywki! Klan powinien na co dzień oferować wspólne poszukiwania herosów, zajmowanie elit II i podejmowanie prób ubicia tytanów. Odpowiednie prowadzenie dyplomacji może to ułatwić. Możemy wspólnie zajmować elitę wraz ze sprzymierzonym klanem.
Od czasu do czasu możesz zorganizować jakiś konkurs. Nagradzając zwycięzców masz szerokie pole do popisu: złoto ze skarbca, nadanie rangi, kupienie przedmiotu na koszt klanu itp.

Wszyscy będą miło wspominać przyjęcia i spotkania klanowe! Wystarczy wynająć pokój, porozrzucać co ciekawsze itemy konsumpcyjne z pobliskiej karczmy i...dać się ponieść rozmowom! Screeny z tych zabaw są nie tylko świetnymi pamiątkami, ale można je również wykorzystać podczas rekrutacji.





Mechanika klanów na SI


Tutaj zostanie dokładnie omówiona mechanika klanów na starym interfejsie (SI). Dostępna jest również analogiczna wersja tego poradnika dla nowego interfejsu (NI).


Zakładanie klanu


Klan zakłada się poprzez dialog z Tarimedesem (Ratusz Karka-Han 4,15).
Aby to zrobić, nasza postać musi mieć minimum 40lvl, a koszt założenia klanu to 1 milion złota. Przy zakładaniu klanu musimy wybrać jego nazwę, która zarazem nie jest już zajęta i nie jest dłuższa niż 25 znaków. Zastanów się dobrze, ponieważ zmiana nazwy klanu wymaga opłaty w SŁ!

Zakładka i lista klanów


Aby przejść do listy klanów jak i panelu klanu, w którym jesteś, należy kliknąć przycisk "Lista klanów":
Po kliknięciu, okno gry nieco się zmienia. W tym momencie jest podzielone na dwie części - listę klanów (po lewej) i zakładki (po prawej).
Okno zamyka się po wybraniu zakładki "Zamknij".

Na liście są wypisane w kolejności alfabetycznej wszystkie klany na serwerze. Klan, którego jesteś członkiem zajmie miejsce na samej górze i będzie wyróżniony innym kolorem czcionki. Kliknięcie nazwy klanu wyświetli jego stronę oficjalną.

Strona oficjalna


Jak już wyżej wspomniałem: W grze strona oficjalna wyświetla się po kliknięciu nazwy wybranego klanu z listy. Można dostać się do niej również z forum: należy wejść na profil osoby, która jest członkiem interesującego nas klanu, znaleźć odpowiednią postać i wcisnąć znajdującą się obok nazwę klanu.
Jest to jedyna zakładka, której zawartość jest ogólnodostępna dla wszystkich! Zarówno członków klanu jak i pozostałych użytkowników.

Treść, która się na niej znajduje może być edytowana przez założyciela klanu i osobę przez niego wyznaczoną. (Nadanie rangi z odpowiednimi uprawnieniami.)

Jak stworzyć stronę klanu?
Stronę klanu, zarówno prywatną jak i oficjalną tworzymy w kodzie podobnym do BBCode.

[h1]text[/h1] - nagłówek 1 stopnia. Można dawać numerki od 1 do 3.
[b]text[/b] - pogrubienie tekstu, I - pochylenie, U - podkreślenie
[img=http://adres...] - wklejenie obrazka
[url=http://adres]nazwa[/url] - link otwierający się w nowym oknie, nazwa to może być obrazek
[txtr=http://adresobrazka]blok textu[/txtr] - powtarzające się tło graficzne pod blokiem textu.
[box atrybuty:wartosc; ...]blok textu[/box] - ustawienie atrybutów blokowi textu. Tutaj można dawać CSSowe style. Przykłady:
[box background:black; color:red; height:100%]...[/box] - spowoduje zmianę koloru całej strony (height:100%) na kolor czarny (background:black),
a text pisany będzie koloru czerwonego (color:red).
[box margin:20px; padding:10px; border:1px solid yellow]...[/box] - blok będzie mieć 20 pixeli marginesu ze wszystkich stron (margin:20px), zółtą ramkę o szerokości 1 pixela (border:1px solid yellow), a text wewnątrz tego bloku będzie odsunięty o 10pixeli od ramki (padding:10px).
Dostępne atrybuty:
background:___; zmiana koloru tła, można pisać angielskie nazwy jak red, black, blue, yellow albo kolor HTMLowy jak #A0A0FF
color:___; zmiana koloru textu, kolor j.w.
margin:___; margines zewnętrzny, np. 10px
padding:___; odstęp wewnętrzny, np. 5px. Uwaga, padding źle działa jeśli jest ustawiony width lub height, tzn inaczej wygląda w IE a inaczej w FF. Wtedy lepiej użyć 2 boxów jeden w drugim i 2 razy margin ustawić.
border:___; ramka wokół bloku, np. 2px solid yellow - 2px to grubość, solid to styl (solid=ciągła linia), yellow to kolor opisany już powyżej
height:___; wysokość bloku, można ustawić 100% wtedy jest blok na cała wysokość okienka
width:___; szerokość bloku, domyślnie jest 100%, więc zwykle się jej nie zmienia


Najpopularniejszą metodą jest jednak pominięcie ręcznie wpisywanej treści i zamieszczenie wyłącznie, specjalnie wykonanej grafiki, która zawiera wszystkie potrzebne informacje, takie jak np. rekrutacja, wymogi, prowadzone wojny itp.
Poza tym na stronie oficjalnej znajdziemy również logo klanu i listę członków wraz z ich rangami.

Ogłoszenia klanowe


Strona prywatna działa podobnie do strony oficjalnej, z tą różnicą, że jej treść widzą wyłącznie aktualni członkowie klanu!

W tym miejscu możesz zamieścić regulamin, screeny, ogłoszenia, wymagania na konkretną rangę itp. Masz całkowitą dowolność.
Edytować tą stronę mogą wyłącznie osoby z rangą o odpowiednich uprawnieniach. Sposób edycji jest identyczny jak w przypadku strony oficjalnej.

Rekrutacja


Jest to miejsce przeznaczone do rekrutacji nowych członków klanu.

Atrybuty
W tej części możesz ustalić przedział poziomowy, w którym będzie musiał być kandydat na Twojego klanowicza czy typ Twojego klanu.
a)Wojenny - Klan nastawiony na wojny i rywalizację z innymi klanami.
b)Fabularny - Klan skupiający się na fabule, sesjach i tworzeniu klimatu.
c)Neutralny - Nie określony, mieszany.

Sposoby rekrutacji:
a) Rekrutacja zamknięta - żaden gracz nie dostanie się do klanu bez personalnego zaproszenia od Założyciela lub osoby mającej uprawnienia rekrutacja,
b) Rekrutacja otwarta - każdy gracz spełniający wymagania postawione przez klan będzie mógł natychmiastowo do niego dołączyć.
c) rekrutacja aplikacyjna - gracz składa aplikację do klanu, a decyzja o dołączeniu podejmuje gracz składa aplikację do klanu, a decyzja o dołączeniu podejmuje założyciel lub osoby mające uprawnienia.

Lista kandydatów
W tej części znajdziesz listę kandydatów, którzy zgłosili się do Twojego klanu. Możesz teraz podjąć decyzje o ich przyjęciu do klanu. Po akceptacji lub odrzuceniu kandydata zniknie on z tej listy na stałe.



Zaproszenia
W tej sekcji znajdziesz listę osób, która otrzymała zaproszenie do Twojego klanu. Zapraszać do klanu może jego założyciel lub osoba do tego przez niego wyznaczona.



Klanowicze


W tej zakładce znajduje się lista wszystkich członków klanu wraz z dodatkowymi informacjami o nich. Wszystko jest przedstawione w formie tabeli:



Nick/Lokalizacja - W tej kolumnie widnieje nick gracza oraz aktualna lokalizacja. By odświeżyć koordynaty wystarczy ponownie wejść w zakładkę "Klanowicze".
Poziom i profesja - Wyświetla się tam dany poziom oraz profesja gracza.
Ranga - Jak sama nazwa wskazuje - jest to ranga, którą otrzymał gracz.
Status - Dzięki tej rubryce możemy sprawdzić czy gracz jest aktualnie w grze. Jeżeli natomiast jest offline to dostajemy informację od jak dawna. Ułatwia to egzekwowanie aktywności.
Edycja - Ta rubryka wyświetla się wyłącznie osobom z odpowiednimi uprawnieniami. Po wciśnięciu dostajemy możliwość zmiany rangi konkretnego gracza, usunięcia go z klanu czy przekazania mu przywództwa w klanie.

Lista sortowana jest według rangi, od najwyższej do najniższej. W przypadku tej samej rangi u kilku graczy, sortuje się ich kolejno według: lvl, a następnie alfabetycznie.


Skarbiec


W skarbcu można gromadzić fundusze klanowe, które wykorzystacie na swoje wydatki, pożyczki lub ulepszenie klanu. Złoto i SŁ może wpłacać każdy członek klanu.


Złoto ze skarbca może wypłacać wyłącznie osoba z odpowiednimi uprawnieniami. Wystarczy, że wpisze kwotę i wybierze odpowiednią osobę z rozwijanej listy. Można wypłacać wyłącznie złoto! Nie ma możliwości wypłacenia zebranych SŁ! Założyciel klanu ma również opcję wyłączenia możliwości wpłacania SŁ.

Jeżeli klan ma wykupiony strój to można ubrać go właśnie w zakładce "Skarbiec". Wystarczy kliknąć odpowiedni przycisk.
Założyciel ustala kto może korzystać ze stroju klanowego!


Zarządzanie


W tej zakładce będzie wiele do umówienia. Jest to centrum zarządzania klanem, a dostępnych opcji przybywa wraz z kolejnymi upoważnieniami wynikającymi z rangi w klanie.

Zmiana nazwy klanu - Kosztuje 1125SŁ, które można wypłacić ze skarbca klanu bądź konta założyciela. Dostęp do tej opcji ma wyłącznie założyciel.
Logo - Grafika o wymiarach 512x100, wyświetlająca się w górnej części strony oficjalnej, jak i każdej innej zakładki. Wystarczy wkleić adres strony z grafiką we wskazanym polu. Zmienić logo może wyłącznie założyciel.
Rezygnacja - Przycisk za pomocą, którego możemy odejść z klanu. W przypadku założyciela spowoduje to rozwiązanie klanu. Decyzję potwierdzamy poprzez wpisanie "OK".

Tabelka przedstawia rangi, ich miejsce w klanowej hierarchii i to do czego dana ranga upoważnia.
Aby dodać nową rangę wystarczy wpisać w dolnej części tabeli jej nazwę oraz numer ID - im większy tym ranga będzie wyżej na liście.
Rangę można edytować np. zmieniając jej nazwę, zmieniając upoważnienia lub ją usuwając. Edycja i dodawanie rang jest dostępna wyłącznie dla założyciela. Lista praw jakie można przyznać konkretnej randze:

Założyciel - Oznaczenie rangi założyciela. Nie da się go odznaczyć ani nadać komuś innemu. Permanentnie ID 100. Udostępnia opcje przeznaczone wyłącznie dla założyciela.
Nadawanie rang - Pozwala zmieniać członkom klanu rangi. Nie działa na graczy z rangą wyższą bądź równą swojej.
Skarbnik - Udostępnia graczowi wypłacanie złota ze skarbca klanowego. Złoto można wypłacić dowolnemu członkowi klanu.
Zapraszanie do klanu - Umożliwia zapraszanie do klanu.
Usuwanie z klanu - Umożliwia usuwanie z klanu osób z rangą niższą od swojej.
Edycja prywatnej strony - Pozwala edytować prywatną stronę klanu.
Edycja oficjalnej strony - Pozwala edytować oficjalną stronę klanu.
Dyplomata - Dzięki temu upoważnieniu gracz może wysyłać propozycje sojuszu lub wojny innym klanom. Będzie również mógł zaakceptować czy też odrzucić taką propozycję.
Używanie klanowego stroju - Upoważnia do noszenia stroju klanowego o ile taki jest wykupiony.
Przeglądanie zakładek klanowego depozytu - Do wyboru wartość od 0 do 5. Liczba reprezentuje ilość zakładek depozytu klanowego, które może oglądać członek klanu.
Używanie zakładek klanowego depozytu - Do wyboru wartość od 0 do 5. Liczba reprezentuje ilość zakładek depozytu klanowego, których może używać członek klanu.
Limit wyjmowanych przedmiotów - Do wyboru wartość od 0 do 3. Liczba reprezentuje ilość przedmiotów, które dziennie członek klanu może wyjąć z depozytu.


Dyplomacja


Dyplomacja przedstawia wrogów i sojuszników naszego klanu. Dodatkową informacją jest moc ich klanu i łączna liczba członków, a w przypadku wojny widzimy rónież ilość "fragów". Fragiem nazywamy każde zabicie członka naszego bądź wrogiego klanu. Czyli np. "Wygrane: 3; Przegrane: 5" oznacza, że Twój klan pokonał 3 graczy wroga, a Twoich klanowiczy zabito aż 5 razy.


Dostęp do zakładki ma każdy członek klanu, ale tylko odpowiednio upoważnieni mogą wysyłać propozycje sojuszów i wypowiadać wojny.
Łatwo rozpoznać wroga lub sojusznika i nie trzeba nawet pamiętać nazw klanów. Po najechaniu na jego postać, ramka, w której wyświetla się nick, lvl itp. zamiast niebieskiego koloru tła, będzie miała ciemnozielony dla sojusznika i czerwony dla wroga.



Historia klanowa


W tej zakładce znajdują się istotne wpisy w historii klanu. Zaliczamy do tego:

-Wpłaty i wypłaty ze skarbca
-Informacje o wkładanych i wyjmowanych przedmiotach z depozytu klanowego
-Powiadomienie o dołączeniu lub odejściu kogoś z klanu
-Informacje o rozpoczęciu lub zakończeniu wojny/sojuszu

Dodatkowo każdy wpis posiada dokładną datę oraz nick osoby, której wpis dotyczy.
Dzięki specjalnemu przełącznikowi możemy ukryć powiadomienia dotyczące depozytu klanowego.


Questy Klanowe


Do wykonania mamy dwa rodzaje questów. Za każdy wykonany quest klan otrzymuje punkt umiejętności klanowych, który może rozdać w zakładce Umiejętności klanowe.
Questy w których musimy zabić określoną liczbę potworów lub przynieść przedmioty.
Poziom naszego klanu równa się ilości questów, które ukończyliśmy!



Zasadnicze różnice w rodzajach questów:
Zabij:
1. Wykonujemy w określonej kolejności.
2. Jest możliwość pominięcia niechcianego questa i wykupu za złoto. W zależności od pozostałej ilości potworów wartość się zmniejsza proporcjonalnie.
3. Konkretne potwory zaliczane w queście widoczne są po najechaniu na ikonę informacje.

Przynieś:
1. Można robić w dowolnej kolejności. Wszystkie niewykonane są aktywne.
2. Nie można ich wykupić za złoto.
3. Wyświetlane są konkretne przedmioty potrzebne do questa klanowego.


Umiejętności klanowe



Aby rozdać punkt w daną umiejętność klanową wymagane są punkty umiejętności (do zdobycia z questów klanowych) oraz złoto.
Do dyspozycji mamy 8 umiejętności klanowych, których działanie szczegółowo opisane jest w zakładce Questy klanowe.
Każda rozdana umiejętność klanowa zwiększa poziom klanu o jeden.
Umiejętności klanowe zwiększające doświadczenie za potwory (Bez granic) oraz za questy (Dla większej chwały) otrzymały możliwość wyłączenia. Może to sobie ustawić każdy klanowicz.


Depozyt i strój klanowy


Depozyt klanowy jest dostępny u tego samego NPC co depozyt osobisty. Nie trzeba go opłacać co miesiąc, wystarczy go jednorazowo wykupić. Wykupić go może jedynie założyciel klanu!


Od poziomu klanu zależy, ile zakładek depozytu możemy wykupić. Dla 5 poziomu to 5 zakładek. Każda mieści 112 przedmiotów i nie można w nich przechowywać przedmiotów związanych.
Od naszej rangi w klanie zależy, do ilu zakładek mamy dostęp i ile przedmiotów dziennie możemy z nich wyjąć.

-I zakładka - 7 500SŁ (100zł) lub 100m,
-II zakładka - 7 500SŁ (100zł) lub 500m,
-III zakładka - 7 500SŁ (100zł) lub 1 000m,
-IV zakładka - 7 500SŁ (100zł) lub 3 000m,
-V zakładka - 7 500SŁ (100zł) lub 5 000m.



Współrzędne Strażnika depozytu:
Ithan -> Dom Aukcyjny (23,23)
Ratusz Karka-han (49,25)
Ratusz Nithal (44,31)
Ratusz Thuzal (77,26)
Tuzmer -> Magistrat (48,31)


Strój klanowy to outfit, który nosić mogą jedynie członkowie Twojego klanu, o ile ranga im na to pozwala. Musi on występować w wersji męskiej i żeńskiej oraz nie może posiadać takich atrybutów jak np. miecz czy łuk.

Strój klanowy kosztuje 60000SŁ na świecie publicznym oraz 45000SŁ na świecie Nerthus oraz światach prywatnych! SŁ są pobierane ze skarbca klanowego. Z gotowymi grafikami należy zgłosić się na panelu kontaktowym.


Komunikacja


Czat klanowy - Dzięki niemu członkowie klanu mogą rozmawiać grupowo z dowolnego miejsca w Margonem. Czat jest całkowicie prywatny i tylko klaczowicze mogą czytać wiadomości na nim wysyłane. Są one oznaczone charakterystycznym, wchodzącym w pomarańcz kolorem czcionki, dzięki czemu odrazu wiadomo, że jest to wiadomość klanowa. Aby pisać na czacie wystarczy użyć komendy /k . Przykład:
/k Witam wszystkich!

Poczta działa na zasadzie niemalże identycznej jak ta prywatna. Aby wysłać wiadomość na poczcie do wszystkich klanowiczy, wystarczy w polu adresata zamiast nicku wpisać "klanowicze". Zaoszczędza to sporo czasu i złota, ponieważ taka wiadomość nie kosztuje nic.

Tło - Tak samo jak w przypadku wrogów i sojuszników, łatwo jest rozpoznać członka naszego klanu. Po najechaniu na jego postać, ramka, w której wyświetla się nick, lvl itp. będzie miała zielony kolor tła zamiast niebieskiego.




Ranking


Na każdym serwerze dostępny jest ranking, w którym wyświetla się kolejno 100 najlepszych klanów. Aby się do niego dostać należy znaleźć zakładkę "Rankingi" w menu na stronie głównej.


Następnie należy znaleźć swój świat. Już w tym momencie wyświetlają się nam nazwy 3 najlepszych klanów, ich moc i liczba członków.


Po kliknięciu odnośnika "Szczegółowy ranking klanów nazwa świata" wyświetli nam się pełna lista 100 klanów.


Jak widać lista jest uzupełniona o dodatkowe informacje. Pojawiają się dodatkowe kolumny wskazujące na poziom ulepszenia klanu oraz łączną ilość Punktów honoru wszystkich członków. Po wciśnięciu nazwy klanu zostaniemy przeniesieni na jego stronę oficjalną. Dane w rankingu są aktualizowane co minutę!

Moc klanu - Moc klanu jest liczona za pomocą prostego wzoru. Wystarczy dodać do siebie kwadrat poziomu każdego klanowicza.
Pokazując na przykładzie 2-osobowego klanu: Założyciel klanu ma 100 poziom, a drugi członek 50. (100*100)+(50*50)=10000+2500=12500=12.5k













Mechanika klanów na NI


W tym poście zostanie dokładnie omówiona mechanika klanów na nowym interfejsie (NI). Dostępna jest również analogiczna wersja tego poradnika dla starego interfejsu (SI).


Panel i lista klanów


Aby przejść do listy klanów jak i panelu klanu, w którym jesteś, należy wybrać na klawiaturze literę K lub kliknąć przycisk "Klany":


Niezależnie od wybranej wcześniej metody, otworzy nam się następujące okienko:


W tej części poradnika omówimy funkcjonalności tego okienka, gdy nie jesteśmy członkami żadnego klanu.
- W tej zakładce znajdziemy informacje zachęcające do znalezienia klanu. Przedstawiona jest lista profitów płynąca z członkostwa, a na samym końcu znajdziemy odnośnik do listy klanów.
Lista klanów - Druga i jednocześnie ostatnia z aktualnie dostępnych nam zakładek. Większość miejsca zajmuje lista klanów, która domyślnie posortowana jest alfabetycznie. Lista podzielona jest na kilka kolumn:


-Awatar
-Nazwa klanu
-Poziom klanu
-Liczba członków
-Minimalny poziom, który musi osiągnąć gracz chcąc dołączyć do klanu
-Informacja o tym czy aktualnie jest prowadzona rekrutacja

Listę możemy sortować malejąco lub rosnąco według nazwy, poziomu klanu, liczby członków i minimalnego poziomu. W tym celu wystarczy kliknąć nagłówek odpowiedniej kolumny.

Wybranie któregoś klanu z listy otwiera kolejne okienko - wizytówkę klanu. Prócz informacji, które zobaczyć możemy na liście klanów, pojawiają się również trzy nowe sekcje:
-Oficjalna - Czyli strona oficjalna klanu. Jej treść jest dostępna dla wszystkich. Dokładniej omówimy tą stronę w dalszej części poradnika.
-Klanowicze - Lista członków klanu, posortowana według rangi w klanie. Znajdują tu się informacje o aktualnym outficie, randze w klanie, nicku, poziomie i profesji każdego klanowicza.
-Rekrutacja - W tej sekcji znajdują się wszystkie szczegóły dotyczące klanu, które mają znaczenie przy rekrutacji. Dzielą się one na trzy kategorie: Atrybuty podstawowe, Atrybuty dodatkowe i Umiejętności klanowe. Dokładniej omówimy je wszystkie w dalszej części poradnika.

Za pomocą przycisku Filtruj możemy odsiać z całej listy klanów te, które nas nie interesują. W tym celu ustawiamy wartość odpowiednim atrybutom klanu (tym samym, które są wypisane w sekcji rekrutacja). Dzięki temu możemy znaleźć tylko te klany, które np. mają 5 poziom klanu, strój klanowy i nie pobierają składek od swoich członków.


Zakładanie klanu


Klan można założyć na dwa sposoby.

Klan zakłada się poprzez dialog z Tarimedesem (Ratusz Karka-Han 4,15).
Drugi sposób to kliknięcie przycisku "Załóż klan" w panelu klanów.
Aby to zrobić, nasza postać musi mieć minimum 40lvl, a koszt założenia klanu to 1 milion złota. Przy zakładaniu klanu musimy wybrać jego nazwę, która zarazem nie jest już zajęta i nie jest dłuższa niż 25 znaków. Zastanów się dobrze, ponieważ zmiana nazwy klanu wymaga opłaty w SŁ!
Drugi sposób to kliknięcie przycisku "Załóż klan" w panelu klanów.

Awatar


Aby ustawić awatar naszego klanu wystarczy najechać kursorem myszy na przeznaczone do tego pole. (Duży czarny kwadrat ze znakiem zapytania na pierwszym screenie)
Wyświetli się mały przycisk z ołówkiem, który klikamy. Zostaje nam ostatni krok, czyli wklejenie linku do grafiki.
Grafika musi mieć rozmiar 90x90px!


Strona oficjalna


Jak już wyżej wspomniałem: W grze strona oficjalna wyświetla się na wizytówce klanu, dostępnej po kliknięciu nazwy wybranego klanu z listy. Można dostać się do niej również z forum: należy wejść na profil osoby, która jest członkiem interesującego nas klanu, znaleźć odpowiednią postać i wcisnąć znajdującą się obok nazwę klanu.
Żeby obejrzeć wizytówkę własnego klanu wystarczy, że wciśniemy przycisk Wizytówka klanowa" pod awatarem.
Jest to jedyna zakładka, której zawartość jest ogólnodostępna dla wszystkich! Mogą ją przeczytać zarówno członkowie klanu jak i pozostali użytkownicy.

Treść, która się na niej znajduje może być edytowana przez założyciela klanu i osobę przez niego wyznaczoną. (Nadanie rangi z odpowiednimi uprawnieniami.)
Aby tego dokonać wystarczy kliknąć ikonkę ołówka, wyświetlającą się w prawym górnym rogu strony oficjalnej.

Jak stworzyć stronę klanu?
Stronę klanu, zarówno prywatną jak i oficjalną tworzymy w kodzie podobnym do BBCode.

[h1]text[/h1] - nagłówek 1 stopnia. Można dawać numerki od 1 do 3.
[b]text[/b] - pogrubienie tekstu, I - pochylenie, U - podkreślenie
[img=http://adres...] - wklejenie obrazka
[url=http://adres]nazwa[/url] - link otwierający się w nowym oknie, nazwa to może być obrazek
[txtr=http://adresobrazka]blok textu[/txtr] - powtarzające się tło graficzne pod blokiem textu.
[box atrybuty:wartosc; ...]blok textu[/box] - ustawienie atrybutów blokowi textu. Tutaj można dawać CSSowe style. Przykłady:
[box background:black; color:red; height:100%]...[/box] - spowoduje zmianę koloru całej strony (height:100%) na kolor czarny (background:black),
a text pisany będzie koloru czerwonego (color:red).
[box margin:20px; padding:10px; border:1px solid yellow]...[/box] - blok będzie mieć 20 pixeli marginesu ze wszystkich stron (margin:20px), zółtą ramkę o szerokości 1 pixela (border:1px solid yellow), a text wewnątrz tego bloku będzie odsunięty o 10pixeli od ramki (padding:10px).
Dostępne atrybuty:
background:___; zmiana koloru tła, można pisać angielskie nazwy jak red, black, blue, yellow albo kolor HTMLowy jak #A0A0FF
color:___; zmiana koloru textu, kolor j.w.
margin:___; margines zewnętrzny, np. 10px
padding:___; odstęp wewnętrzny, np. 5px. Uwaga, padding źle działa jeśli jest ustawiony width lub height, tzn inaczej wygląda w IE a inaczej w FF. Wtedy lepiej użyć 2 boxów jeden w drugim i 2 razy margin ustawić.
border:___; ramka wokół bloku, np. 2px solid yellow - 2px to grubość, solid to styl (solid=ciągła linia), yellow to kolor opisany już powyżej
height:___; wysokość bloku, można ustawić 100% wtedy jest blok na cała wysokość okienka
width:___; szerokość bloku, domyślnie jest 100%, więc zwykle się jej nie zmienia


Najpopularniejszą metodą jest jednak pominięcie ręcznie wpisywanej treści i zamieszczenie wyłącznie, specjalnie wykonanej grafiki, która zawiera wszystkie potrzebne informacje, takie jak np. rekrutacja, wymogi, prowadzone wojny itp.


Ogłoszenia klanowe


Ogłoszenia klanowe to inaczej strona prywatna. Działają podobnie do strony oficjalnej, z tą różnicą, że ich treść jest widoczna wyłącznie dla aktualnych członków klanu!

W tym miejscu możesz zamieścić regulamin, screeny, ogłoszenia, wymagania na konkretną rangę itp. Masz całkowitą dowolność.
Edytować tą stronę mogą wyłącznie osoby z rangą o odpowiednich uprawnieniach. Aby tego dokonać wystarczy kliknąć ikonkę ołówka, wyświetlającą się w prawym górnym rogu ogłoszeń klanowych.
Sposób edycji jest identyczny jak w przypadku strony oficjalnej.

Rekrutacja


W tej zakładce możemy ustawić parametry Atrybutów podstawowych i Atrybutów dodatkowych klanu. Będą one widoczne w wizytówce klanu i ułatwią zainteresowanym wyszukanie klanu poprzez filtrowanie listy.

Atrybuty
W tej części możesz ustalić przedział poziomowy, w którym będzie musiał być kandydat na Twojego klanowicza czy typ Twojego klanu.
a)Wojenny - Klan nastawiony na wojny i rywalizację z innymi klanami.
b)Fabularny - Klan skupiający się na fabule, sesjach i tworzeniu klimatu.
c)Neutralny - Nie określony, mieszany.

Sposoby rekrutacji:
a) Rekrutacja zamknięta - żaden gracz nie dostanie się do klanu bez personalnego zaproszenia od Założyciela lub osoby mającej uprawnienia rekrutacja,
b) Rekrutacja otwarta - każdy gracz spełniający wymagania postawione przez klan będzie mógł natychmiastowo do niego dołączyć,
c) rekrutacja aplikacyjna - gracz składa aplikację do klanu, a decyzja o dołączeniu podejmuje założyciel lub osoby mające uprawnienia.


Klanowicze


W tej zakładce znajduje się lista wszystkich członków klanu wraz z dodatkowymi informacjami o nich. Wszystko jest przedstawione w formie tabeli:



Nick/Lokalizacja - W tej kolumnie widnieje nick gracza, jego lvl i profesja oraz aktualna lokalizacja. By odświeżyć koordynaty wystarczy ponownie wejść w zakładkę "Klanowicze".
Ranga - Jak sama nazwa wskazuje - jest to ranga, którą otrzymał gracz.
Status - Dzięki tej rubryce możemy sprawdzić czy gracz jest aktualnie w grze.

Dodatkowe opcje:
Edycja - Opcja dostępna wyłącznie dla osób z odpowiednimi uprawnieniami. Po wciśnięciu symbolu ołówka, dostajemy możliwość zmiany rangi konkretnego gracza lub usunięcia go z klanu. Nie można edytować osób z wyższą lub równą nam rangą!
Zmiana przywództwa - Założyciel klanu w okienku edycji dostaje dodatkową opcję. Jest nią przekazanie przywództwa w klanie innemu graczowi. Najprościej mówiąc: wybrany gracz zajmie miejsce aktualnego zarządcy, który utraci swoją rangę. Zmiana kosztuje 750 SŁ! Można je pobrać ze skarbca klanu lub konta gracza, który zrzeka się przywództwa.


Grupowanie - Po najechaniu kursorem, na któregoś z klanowiczy, pojawi się na nim ikonka.
Lista sortowana jest według rangi, od najwyższej do najniższej. W przypadku tej samej rangi u kilku graczy, sortuje się ich kolejno według: lvl, a następnie alfabetycznie.
Początkowo w klanie może być maksymalnie 20 członków! Dzięki rozwijaniu umiejętności klanowych można zwiększyć tę liczbę do 100!

Skarbiec


W skarbcu można gromadzić fundusze klanowe, które wykorzystacie na swoje wydatki, pożyczki lub ulepszenie klanu. Złoto i SŁ może wpłacać każdy członek klanu.
Złoto ze skarbca może wypłacać wyłącznie osoba z odpowiednimi uprawnieniami. Wystarczy, że wpisze kwotę i wybierze odpowiednią osobę z rozwijanej listy. Można wypłacać wyłącznie złoto! Nie ma możliwości wypłacenia zebranych SŁ!
Założyciel klanu ma również opcję wyłączenia możliwości wpłacania SŁ.

Jeżeli klan ma wykupiony strój to można go podejrzeć i ubrać właśnie w zakładce "Skarbiec". Wystarczy kliknąć odpowiedni przycisk.
Założyciel ustala kto może korzystać ze stroju klanowego!

Na samym dole znajduje się 6 ostatnich wpłat i wypłat ze skarbca. Historię z dłuższego okresu czasu możesz sprawdzić w odpowiedniej zakładce.

Zarządzanie


W tej zakładce będzie wiele do umówienia. Jest to centrum zarządzania klanem, a dostępnych opcji przybywa wraz z kolejnymi upoważnieniami wynikającymi z rangi w klanie.

Zmiana nazwy klanu - Kosztuje 1125SŁ, które można wypłacić ze skarbca klanu bądź konta założyciela. Dostęp do tej opcji ma wyłącznie założyciel.
Rezygnacja - Przycisk za pomocą, którego możemy odejść z klanu. W przypadku założyciela spowoduje to rozwiązanie klanu. Decyzję potwierdzamy poprzez wpisanie "OK".
Zapraszanie - Gracze z odpowiednimi upoważnieniami mogą zapraszać nowe osoby do klanu. Wystarczy w odpowiednim polu wpisać nick osoby, którą chcemy zaprosić i wcisnąć "Zaproś".


Tabelka przedstawia rangi, ich miejsce w klanowej hierarchii i to do czego dana ranga upoważnia.
Aby dodać nową rangę wystarczy wpisać jej nazwę oraz numer ID - im większy tym ranga będzie wyżej na liście.
Rangę można edytować np. zmieniając jej nazwę, zmieniając upoważnienia lub ją usuwając. Edycja i dodawanie rang jest dostępna wyłącznie dla założyciela. Lista praw jakie można przyznać konkretnej randze:

Założyciel - Oznaczenie rangi założyciela. Nie da się go odznaczyć ani nadać komuś innemu. Permanentnie ID 100. Udostępnia opcje przeznaczone wyłącznie dla założyciela.
Nadawanie rang - Pozwala zmieniać członkom klanu rangi. Nie działa na graczy z rangą wyższą bądź równą swojej.
Skarbnik - Udostępnia graczowi wypłacanie złota ze skarbca klanowego. Złoto można wypłacić dowolnemu członkowi klanu.
Rekrutacja - Umożliwia zapraszanie do klanu.
Usuwanie z klanu - Umożliwia usuwanie z klanu osób z rangą niższą od swojej.
Edycja prywatnej strony - Pozwala edytować prywatną stronę klanu.
Edycja oficjalnej strony - Pozwala edytować oficjalną stronę klanu.
Dyplomata - Dzięki temu upoważnieniu gracz może wysyłać propozycje sojuszu lub wojny innym klanom. Będzie również mógł zaakceptować czy też odrzucić taką propozycję.
Używanie klanowego stroju - Upoważnia do noszenia stroju klanowego o ile taki jest wykupiony.
Przeglądanie zakładek klanowego depozytu - Do wyboru wartość od 0 do 5. Liczba reprezentuje ilość zakładek depozytu klanowego, które może oglądać członek klanu.
Używanie zakładek klanowego depozytu - Do wyboru wartość od 0 do 5. Liczba reprezentuje ilość zakładek depozytu klanowego, których może używać członek klanu.
Limit wyjmowanych przedmiotów - Do wyboru wartość od 0 do 3. Liczba reprezentuje ilość przedmiotów, które dziennie członek klanu może wyjąć z depozytu.


Dyplomacja


Dyplomacja przedstawia wrogów i sojuszników naszego klanu. Dodatkową informacją jest moc ich klanu i łączna liczba członków, a w przypadku wojny widzimy rónież ilość "fragów". Fragiem nazywamy każde zabicie członka naszego bądź wrogiego klanu. Czyli np. "Wygrane: 3; Przegrane: 5" oznacza, że Twój klan pokonał 3 graczy wroga, a Twoich klanowiczy zabito aż 5 razy.


Dostęp do zakładki ma każdy członek klanu, ale tylko odpowiednio upoważnieni mogą wysyłać propozycje sojuszów i wypowiadać wojny.
W dziale klanów na forum, możesz prowadzić temat relacjonujący aktualnie prowadzoną wojnę.
Początkowo może zawrzeć jedynie 5 sojuszy lub wojen! Dzięki rozwijaniu umiejętności klanowych można zwiększyć tę liczbę do 15!
Łatwo rozpoznać wroga lub sojusznika i nie trzeba nawet pamiętać nazw klanów. Dodatek "Kto tu jest" podświetla ich postać na kolorowo.
Dla sojusznika domyślnie jest to kolor pomarańczowy, a dla wroga niebieski. Kolor możesz ustawić według własnych preferencji.




Historia klanowa


W tej zakładce znajdują się istotne wpisy w historii klanu. Zaliczamy do tego:

-Wpłaty i wypłaty ze skarbca
-Informacje o wkładanych i wyjmowanych przedmiotach z depozytu klanowego
-Powiadomienie o dołączeniu lub odejściu kogoś z klanu
-Informacje o rozpoczęciu lub zakończeniu wojny/sojuszu

Dodatkowo każdy wpis posiada dokładną datę oraz nick osoby, której wpis dotyczy.
Dzięki specjalnemu przełącznikowi możemy ukryć powiadomienia dotyczące depozytu klanowego.

Questy klanowe


Do wykonania mamy dwa rodzaje questów. Za każdy wykonany quest klan otrzymuje punkt umiejętności klanowych, który może rozdać w zakładce Umiejętności klanowe.
Questy w których musimy zabić określoną liczbę potworów lub przynieść przedmioty.
Poziom naszego klanu równa się ilości questów, które ukończyliśmy!



Zasadnicze różnice w rodzajach questów:
Zabij:
1. Wykonujemy w określonej kolejności.
2. Jest możliwość pominięcia niechcianego questa i wykupu za złoto. W zależności od pozostałej ilości potworów wartość się zmniejsza proporcjonalnie.
3. Konkretne potwory zaliczane w queście widoczne są po najechaniu na ikonę informacje.

Przynieś:
1. Można robić w dowolnej kolejności. Wszystkie niewykonane są aktywne.
2. Nie można ich wykupić za złoto.
3. Wyświetlane są konkretne przedmioty potrzebne do questa klanowego.


Depozyt i strój klanowy



Depozyt klanowy jest dostępny u tego samego NPC co depozyt osobisty. Nie trzeba go opłacać co miesiąc, wystarczy go jednorazowo wykupić. Wykupić go może jedynie założyciel klanu!


Od poziomu klanu zależy, ile zakładek depozytu możemy wykupić. Dla 5 poziomu to 5 zakładek. Każda mieści 112 przedmiotów i nie można w nich przechowywać przedmiotów związanych.
Od naszej rangi w klanie zależy, do ilu zakładek mamy dostęp i ile przedmiotów dziennie możemy z nich wyjąć.

-I zakładka - 7 500SŁ (100zł) lub 100m,
-II zakładka - 7 500SŁ (100zł) lub 500m,
-III zakładka - 7 500SŁ (100zł) lub 1 000m,
-IV zakładka - 7 500SŁ (100zł) lub 3 000m,
-V zakładka - 7 500SŁ (100zł) lub 5 000m.



Współrzędne Strażnika depozytu:
Ithan -> Dom Aukcyjny (23,23)
Ratusz Karka-han (49,25)
Ratusz Nithal (44,31)
Ratusz Thuzal (77,26)
Tuzmer -> Magistrat (48,31)


Strój klanowy to outfit, który nosić mogą jedynie członkowie Twojego klanu, o ile ranga im na to pozwala. Musi on występować w wersji męskiej i żeńskiej oraz nie może posiadać takich atrybutów jak np. miecz czy łuk.

Strój klanowy kosztuje 60000SŁ na świecie publicznym oraz 45000SŁ na świecie Nerthus oraz światach prywatnych! SŁ są pobierane ze skarbca klanowego. Z gotowymi grafikami należy zgłosić się na panelu kontaktowym.

Komunikacja


Czat klanowy - Dzięki niemu członkowie klanu mogą rozmawiać grupowo z dowolnego miejsca w Margonem. Czat jest całkowicie prywatny i tylko klaczowicze mogą czytać wiadomości na nim wysyłane. Aby pisać na czacie wystarczy użyć komendy /k . Przykład:
/k Witam wszystkich!
lub wejść w zakładkę czatu klanowego.

Poczta działa na zasadzie niemalże identycznej jak ta prywatna. Aby wysłać wiadomość na poczcie do wszystkich klanowiczy, wystarczy w polu adresata zamiast nicku wpisać "klanowicze". Zaoszczędza to sporo czasu i złota, ponieważ taka wiadomość nie kosztuje nic.

Podświetlenie - Tak samo jak w przypadku wrogów i sojuszników, łatwo jest rozpoznać członka naszego klanu. Dodatek "Kto tu jest" domyślnie podświetli go na żółto.



Ranking


Na każdym serwerze dostępny jest ranking, w którym wyświetla się kolejno 100 najlepszych klanów. Aby się do niego dostać należy znaleźć zakładkę "Rankingi" w menu na stronie głównej.


Następnie należy znaleźć swój świat. Już w tym momencie wyświetlają się nam nazwy 3 najlepszych klanów, ich moc i liczba członków.


Po kliknięciu odnośnika "Szczegółowy ranking klanów nazwa świata" wyświetli nam się pełna lista 100 klanów.


Jak widać lista jest uzupełniona o dodatkowe informacje. Pojawiają się dodatkowe kolumny wskazujące na poziom ulepszenia klanu oraz łączną ilość Punktów honoru wszystkich członków. Po wciśnięciu nazwy klanu zostaniemy przeniesieni na jego stronę oficjalną. Dane w rankingu są aktualizowane co minutę!

Moc klanu - Moc klanu jest liczona za pomocą prostego wzoru. Wystarczy dodać do siebie kwadrat poziomu każdego klanowicza.
Pokazując na przykładzie 2-osobowego klanu: Założyciel klanu ma 100 poziom, a drugi członek 50. (100*100)+(50*50)=10000+2500=12500=12.5k